• Full width image
    Blåkildekirken
    Et fællesskab hvor budskabet om Jesus forkyndes.
    Læs mere
  • Left content image
    Blåkildekirken
    Vil du høre mere om Jesus?
    Du meget velkommen søndag kl.11:00 Læs mere
  • Right Image
    Blåkildekirken
    Et unikt fællesskab - kom og bliv sat i brandLæs mere
Allerede i 1985 gikk den svenske baptistpastoren Sven Nilsson i Ørebro Sverige, inn i en langvarig faste, fordi tilstanden i menigheten var så dårlig. Og som pastor (hyrde) ønsket han en radikal oppvåkning og fornyelse. 
Etter lang tids faste svarte Gud. Og svaret var et sjokk. 
Les 2. Kong.17
Sven Nilsson bad Gud om mere åpenbaring, og det fikk han: Den bedrøvelige tilstanden blant de kristne skyltes deres deltagelse i avgudsdyrkelse; samt en religiøs ånd som gjør Jesus uvirkelig for oss på møtene våre(underholdning i stedet for Guds ord ?) 
Når det gjaldt av-gudsdyrkelsen, dreier det seg i likhet med det som skjedde i Israel, særlig om 3 avguder:
1. BAAL: Som blant annet betyr herre, den som eier, m.m. Altså materialisme. (Hvor mange av oss er ikke styrt av å skulle ha?)
Det behøver ikke være noe galt i å eie ting. Men når ting vi har "eier" oss, og derved styrer vår adferd, er vi blitt avgudsdyrkere enten vi forstår det eller ikke. 
Og hva er det som mer og mer preger samfunnet vårt? Alt dreier seg snart bare om penger.
 
2. ASTARTE (Ishtar, Venus, flere navn.): Forvirring, avvikende seksualitet, splittelse og usunn nytelse sin gudinne. 
 
Hun herjet i antikken. Og nå har hun påny kommet inn i samfunnet vårt med blant annet dramatiske lovendringer, lovforslag, kjønnsforvirring. Alt dette i strid med Bibelens klare ord.
 
Astarte elsker strid (gjerne ikledd misforstått humanisme), forvirring, uvennskap, utskeielser, å rive ned, å ødelegge, og hun elsker alt som er unormalt og destruktivt. 
Hun vil ødelegge ekteskap, og etterhvert forårsake samfunnsoppløsning. Hun ble allerede 600 år før Kr. feiret med parader ( i juni måned, lyder det kjent?) og opptog. Ofte med sexshandlinger. Hun brukte faner i regnbuens farger! Hun elsket å gjøre menn til kvinner og kvinner til menn.
I templene til hennes ære foregikk det handlinger så perverse at det er vanskelig å omtale. At menn skar av seg lemmet sitt som en del av tempeltjenesten, nevnes som et eksempel. Hun hater alt som er godt. Og har erklært krig mot gode ekteskap.
 
3. MOLUK: En hul støpt figur av jern eller bronse. Den hadde framstrakte armer og hender til å legge småbarn på når figuren var gjort glødene ved innvendig oppfyring. Israelittene ofret barn på den måte for å få fremgang og lykke.(suksess/selvrealisering for enhver pris.) Les Esekiel 16,21.
Framgang er bra når den mottas fra Gud, til gavn for vår neste. Og Han gir villig når vi ber etter Hans vilje. Men hvis framgangen kommer via Moluk, er det tragisk.
Hva har vi drevet med i Vesten den siste generasjonen? Tusenvis av barnefoster, som jo er liv, og også nyfødte, ofres i dag i det som kalles abortindustrien.
 
Selvfølgelig finnes det forhold som tilsier medisinsk avbrytelse. Men når det skjer i selvrealisering og den frie nytelses navn, da er det direkte koblet til Moluk.
Dette er slik jeg ser det de tre hoved avgudene som forførte Israel. 
 
Ja,sier du kanskje. Det var den gangen. Historisk sett ble deres virksomhet sterkt redusert da Vesten tok imot Kristendommen. Men da Vesten for alvor begynte å "avskaffe" Evangeliet på 60-70 tallet, kom de kraftig tilbake.
 
Så disse avgudene var altså i full virksomhet også blant kristne da Sven Nilsson utøste sin nød for Gud når det gjaldt tilstanden blant de kristne; allerede i 1985. Snart 40 år siden. 
Og i tillegg fikk han se den religiøse ånd som gjør Jesus uvirkelig på møtene våre. Når det gjelder de gamle avgudene, som ble fortrengt av Evangeliet, utgjør de en tre-enighet. Merk deg det! 
Denne uhyggelige treenigheten fikk innpass på nytt, og kraftigere enn før, da Guds ord ble fjernet fra skoler, barnehager, i lovverk, etc,. 
Jfr. Jesu ord om den onde ånd som finner huset rengjort, men tomt. Den tar med seg 7 andre, verre enn den selv og flytter inn, og det blir verre enn noen gang. 
I humanismen og toleransens navn ble Evangeliet fjernet fra mange plasser i samfunnet vårt. Vi måtte jo ikke være fundamentalister! 
Men da glemte de bestemmende myndigheter en viktig ting. Mennesket kan ikke være religiøst nøytralt! Kaster vi ut Jesus, kommer det automatisk noe annet inn. Virkelig noe annet! Og resultatet av det finner du godt beskrevet i 2. Tim. 3: 1- 5.
Jeg skriver ikke dette for å skremme eller gjøre dere nedtrykte. Men det er ikke lenger tid for å sove.
Les Jak. 4:8.
 
Vi som tilhører Jesus, skal ikke tjene to herrer. La oss holde oss så nær Jesus som mulig.
I bibellesning, bønn og samfunn med andre kristne. 
La oss gå til Korset med vår synd, også når Helligånden viser oss ting vi ikke visste vi måtte gå til Golgata med. 
La oss ikke bli motløse.
Vi kan være en kraftig motgift i kraft av Han som bor i oss. Vi som tilhører Jesus, har i oss Han som er sterkere enn han som står bak avgudene, verdens fyrste. 
2. Pet. 3:18 beskriver motgiften til det onde: "men voks i nåde og kjennskap til vår Herre og Frelser Jesus Kristus. Amen". 
Bruk tid sammen med Herren. Lev og vandre i lyset fra Golgata. 
Dess mørkere det blir rundt oss, jo mere må vi tillate Kristus å lyse gjennom oss til vår neste. 
Tenk hvor kraftig et lite stearinlys lyser opp når det er blitt mørkt ute. Og hvorfor er dette så viktig? 
Jo, vi skal ha med oss mange til himmelen! 
Vi er ikke frelst bare for vår egen del, vi skal ha med oss flest mulig hjem til Jesus.
Det er Han verdt. Han som gav oss det evige livet ved Sin død på Korset.
Skulle ikke vi tørre å se oss døde og oppstandne med Ham, så vi virkelig kan være sendebud i Kristi sted?
Til slutt, en nødvendig avsluttende hilsen fra Guds ord.
1.Joh. 5: 21 "Dere barn. Hold dere borte fra avgudene. Amen".
Skrevet i bønn og håp om at Kristus må vinne skikkelse i oss.
Og at vi må vokse i nåde og kjennskap til Ham som gav alt for oss.
La oss gi alt til Ham. 
Rom.12:1 "Jeg formaner dere altså brødre, ved Guds miskunn, at dere framstiller deres legemer som et levende og hellig offer til Guds behag. Dette er deres åndelige gudstjeneste."
Drøbak 18.03.2023. V.S.